Mange reisende med NSB ble rammet av innstilt tog i dag med den følge at de måtte finne på noe annet hvis de skulle reise strekningen mellom Oslo og Bergen.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nsb/togstrekninger-stengt-nsb-har-ikke-raad-til-buss-for-tog/a/23304607/
Toget som ellers går hver dag, var innstilt i dag på grunn av vedlikehold, og NSB hadde ingen planer om å arrangere noe for de som ikke kunne dra.
Jeg leste saken om mannen som hadde bestilt billett til barna fra Drammen til Flå og for sent oppdaget at han hadde fått billetter til dagen etter, og tenkte med en gang at det nok var en mann som var litt uoppmerksom når han satt på nettsiden og skulle bestille.
Der tok jeg grundig feil, det oppdaget jeg når jeg prøvde å gjøre den samme handlingen sjøl.
Først har man jo siden hvor man velger reisestrekning og dato i et knøttlite felt til høyre:
Så trykker man "Søk" og venter et par sekunder mens reisen du har valgt hentes opp:
Så kommer siden opp som man er vant med at det i likhet med alle andre bestillingsmotorer viser resultatet av den reisen du har søkt opp. Den kommer med alle tidene på døgnet som det er avganger med ledige plasser på den reisen du har søkt på, med avgangs og ankomsttider nøye spesifisert:
MEN. I motsetning til alle andre søkemotorer så viser den ikke det. I stedet, som det veltrente oppmerksomme øyne ville ha oppdaget, viser den alle resultater som er DAGEN ETTER den dagen du har valgt.
Det var ikke noe vanskelig å forstå at den var mulig å ikke legge merke til og at det da var lett å trykke på "bestill" ut fra de avgangene som var tilgjengelig.
Nærmest et kunststykke av NSB å få til en så usynlig fotnote som førte til den her forvirringen.