Obs Obs, dette er en advarsel om Goldcar for Barcelona flyplass, en advarsel for de som har en forhåndsbetalt leiebil fra rentalcars.com med Goldcar fra Barcelona flyplass.
Det finnes ikke noe sånt som et Goldcar kontor i Terminal 1 på Barcelona flyplass.
Kontoret de har ligger flere kilometer unna og er kun tilgjengelig ved hjelp av en shuttlebuss fra Goldcar.
Jeg gjorde nylig en bestilling med rentalcars.com for en leiebil fra Barcelona flyplass.
Dette er hvordan det gikk.
I bestillingsprosessen er det absolutt ingen indikasjon underveis om hvilket selskap din bil faktisk vil bli reservert fra.
![]() |
Dette er leiebyråene som er tilgjengelig |
![]() |
Intet tegn til utleiefirmaet her |
![]() |
Ikke noe tegn til Goldcar her heller |
![]() |
Selv når man blir bedt om å betale er det ingenting som sier hvilken leverandør det blir. |
![]() |
Ser dette ut som en god beskrivelse av veien til kontoret? Selv mente jeg at "shuttle bus provided" betydde fra T2 til T1 på flyplassen. |
Siden det viste seg å være Goldcar, her er hva som skjedde.
Vår familie på fem kom fram til området for leiebilbyråene på flyplassen, med 8 kolli bagasje, deriblant kofferter på 15 kg. Vi så ingen skilt i det hele tatt som sa Goldcar, og forsøkte å ringe på nummeret de hadde oppgitt som illevarslende nok ikke ble besvart på flere forsøk. Så da måtte vi køe foran informasjonsskranken for å spørre om veien, som var å gå en laang vei over en brobygning til den andre siden av en lokal flyplassvei.
Værsågod å gå, følg skiltet med det hvite G-merket ... |
Stoppområdet for shuttlebussene |
En 20 minutter eller så senere ankommer minibussen til området, og sjåføren til å laste opp et udda antall kofferter oppå hverandre bak i bussen. Det var bare nok plass til oss alle i bussen når to personer satt foran med sjåføren. Vi kjørte så videre flere kilometer og forlot flyplassområdet gjennom flere sideveger og rundkjøringer. Mens radioen skrapte med meldinger mellom sjåførene, kjørte bussen videre gjennom den bevoktede inngangen til et industriområde og fortsatte til den gjorde et brått stopp på et sted som på dette tidspunktet lett kunne forveksles med køen for internering i et meksikansk fengsel, og at vi var de neste som skulle innrulleres for soning. Det var absolutt ingenting med omgivelsene som tilsa noe annet.
Det var en kø inne på kontorene og kø ut dørene med rundt 15 mennesker før meg i køen. Da ingenting hadde skjedd 25 minutter senere og køen ikke hadde flyttet seg så mye som en millimeter fremover, bestemte jeg meg med min familie å dra tilbake til flyplassen med den samme shuttlebussen fra Goldcar, som i mellomtiden hadde hatt tid til å hente en ny stakkars last med intetanende kunder som oss, som nå dannet bakenden av køen.
Ved ankomst på flyplassen tok vi en taxi i stedet til målet vårt, som ikke var veldig langt borte, i Castelldefels.
Jeg klarte til slutt å få ut min bil på kvelden den dagen ved å ta en lokal buss til industriområdet deres nær Viladecans, om noen vet hvor det er.
Ville det ikke være trøttanes hvis du skulle i en butikk for å få brød og melk, og ble møtt av et skilt som henviste deg til parkeringsplass nr. G9 for å parkere og ta en shuttlebuss til rulletrapp B4 som går til etasje D3 hvor du kan ta heis F6 for å komme til butikken hvor du kunne få melk og brød? Den som hadde utviklet en sånn ordning ville ikke vært ved sans og samling. Det samme kan sies om den her flyplassordningen. Flyselskaper vil gi deg beskjed om å være på stedet minst to timer før avgang. Hvor tidlig må du være der for først å få levert bilen til Goldcar i Barcelona?
Disse bilutleieselskapene er representert i Terminal 1 på Barcelona Lufthavn |
De bilutleieselskapene som faktisk har kontorer på Terminal 1, og har sine biler i parkeringshuset ved siden av flyplassen, er Avis, Hertz, Sixt, Europcar, National og Atesa. De har tatt kostnadene ved et kontor i nærheten av sine kunder. Jeg tror i dag jeg heller ville bedt om et tilbud fra dem, direkte på deres nettsider. Det var overraskende å se hvor lite forskjell det var for eksempel til tilbudet fra Sixt. En brøkdel dyrere.
Jeg ville vurdert det i dag. Og ikke å forglemme 48 timers fri avbestilling som rentalcars.com praktiserer. Det er når du har en fullt ut forhåndsbetalt leiebil.
Bryet med å reise internasjonale reiser er stort nok som det er i dag etter min mening til å ville dra hele familien på deres ferie med på noe sånt som dette.
For å si det til slutt. Da vi hadde levert inn bilen vår så kjørte sjåføren oss helt til avgangshallen med all vår bagasje til en avstand under 40 meter fra vår innsjekkingsskranke, så jeg skal gi dem det, det ville ikke hendt med et av de andre selskapene.
Jeg har leid biler med rentalcars.com flere ganger med Goldcar som leverandør på Mallorca og i år på Gran Canaria uten noen problemer eller noe å klage på. Så dette her handler bare om arrangementet de har på Barcelona Lufthavn. Ikke om Goldcar generelt.